דיזומיה חד הורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיזומיה חד הורית
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D024182
סיווגים
ICD-10 Q99.8 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 LD45 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיזומיה חד-הורית (Uniparental disomy – UPD), נוצרת כאשר אדם יורש שני עותקים של כרומוזום מסוים מאותו הורה. זאת בניגוד למצב התקין בו עותק אחד של הכרומוזום מורש מן האם והעותק השני מורש מן האב. ברוב המקרים, הדיזומיה אינה מתבטאת כבעיה רפואית כלשהי והיא מתגלה רק במקרים הנדירים בהם היא גורמת לבעיה. לכאורה, לא אמורות להיות בעיות לאדם שיש לו דיזומיה חד-הורית מכיוון שיש לו שני עותקים מלאים ומדויקים של החומר הגנטי. אולם, יש מספר מאוד קטן של גנים שמתבטאים באופן שונה כאשר הם נורשים מהאב או מהאם. דיזומיה בכרומוזומים שמכילים גנים אלו עלולה לגרום במקרים נדירים לבעיות רפואיות מכיוון שגנים אלו לא יופעלו או יופעלו יתר על המידה. לדוגמה: גן שמתבטא רק מהאם לא יופעל אם שני העותקים שלו נורשו מהאב או יופעל יתר על המידה אם שני העותקים שלו נורשו מהאם. דיזומיה חד-הורית עלולה לקרות בתהליך ההבשלה של תאי הרבייה או כתוצאה מטרנסלוקציה כרומוזומלית של אחד ההורים.

פתופיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לקבל דיזומיה חד-הורית במקרים בהם המבנה הכרומוזומלי של שני ההורים תקין צריכות להתרחש לפחות שתי 'טעויות' במהלך התפתחות העובר. לכן, שכיחותה של דיזומיה חד-הורית נמוכה הרבה יותר מבעיות כרומוזומליות אחרות כגון טריזומיה.

המקרה השכיח הוא של הצלה טריזומית (trisomic rescue):

  • בעקבות חוסר הפרדה באחד משלבי המיוזה, נוצרת גמטה טריזומית (בעל 3 עותקים של כרומוזום כלשהו במקום 2)
  • הגוף 'מציל' את התא הטריזומי על ידי איבוד אחד הכרומוזומים.
  • אם הכרומוזומים שנשארו הם מאותו הורה, נוצר מצב של דיזומיה חד-הורית.

במנגנון זה ייתכנו שני סוגי דיזומיה חד-הורית:

  • הטרו-דיזומיה – כאשר שני הכרומוזומים הגיעו משני כרומוזומים הומולוגים של אחד ההורים. מעיד על חוסר הפרדה במיוזה הראשונה.
  • איזו-דיזומיה – כאשר שני הכרומוזומים הגיעו מאותו כרומוזום של אחד ההורים. מעיד על חוסר הפרדה במיוזה השנייה.

דרך נדירה יותר ליצירת דיזומיה חד-הורית היא בהפריה של גמטה תקינה עם גמטה נוליזומית (שאחד הכרומוזומים בה חסר לגמרי) ואז הכפלה של אחד הכרומוזומים שהגיע מהתא התקין. בדרך זו הדיזומיה שתיווצר תמיד תהיה מסוג איזו-דיזומיה.

פנוטיפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב המקרים של דיזומיה חד-הורית אינם מתבטאים בפנוטיפ, אך במקרים מסוימים ייתכן והדיזומיה תבוא לידי ביטוי.

מחלות רצסיביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלה רצסיבית בדרך כלל מבוטאת בפנוטיפ רק אם הגן למחלה קיים אצל שני ההורים. אולם, במקרים של איזו-דיזומיה ייתכן מצב בו הילד מקבל שני עותקים של הגן למחלה למרות שהוא נמצא רק אצל אחד מההורים.

החתמה גנומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במצב תקין, חלק מהגנים מבוטאים רק מאחד האללים בעקבות החתמה גנומית. במקרה של דיזומיה חד-הורית ייתכן ושני האללים מוחתמים ואזי לא היה ביטוי כלל של אותם גנים. חלק מהמקרים של תסמונת פראדר וילי ותסמונת אנגלמן מוסברים על פי מנגנון כזה (דיזומיה חד-הורית שגוררת חוסר ביטוי של האזור המוחתם של כרומוזום 15).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקרה המדווח הראשון של דיזומיה חד-הורית (1991) היה של ילדה עם סיסטיק פיברוזיס וקומה נמוכה במיוחד בעלת שני עותקים אימהיים של כרומוזום 7. מאז, 29 מתוך 47 דיזומיות אפשריות זוהו במקרים שונים; הכרומוזומים הם: 2, 5–11, 13–16, 21 ו-22.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • UPD באתר גנופדיה של פרופסור מוטי שוחט